-
Intro
-
Deelnemers
-
Monitoren
-
Financieel
-
Communicatie
-
Geavanceerd
Tracking in KampAdmin
In KampAdmin zetten we sterk in op een laagdrempelige inschrijvings-flow waarbij we zo snel mogelijk informatie capteren in onze backend en tonen in Podio. Op die manier heb je als organisatie zo snel mogelijk een zeer toegankelijk beeld van wat er allemaal gebeurt. Eens iemand een account heeft, kan je binnen Podio eenvoudig opvolgen wat die persoon allemaal uitspookt (autologinlink aanvragen, inschrijvingen half afwerken, informatie aanvullen…).
Om meer inzicht te krijgen van wat er in het algemeen op je website gebeurt, ook door mensen die nog geen boeking plaatsten of monitor zijn, kan je je KampAdmin omgeving koppelen aan de tracking-instrumenten van Google. Dat wordt hieronder toegelicht, maar doe je best in samenspraak met je website-bouwer. Dit artikel is géén laagdrempelige introductie in Google Analytics of Google Tag Manager, maar een technische uitleg over de koppeling van KampAdmin aan deze tools.
Instelling
In de instelling ‘organisation_google_tag_manager’ kan je de Google Tag Manager code instellen van je website. Dat ziet er ongeveer zo uit: GTM-XXXXXXXX .
Vanaf dan worden zowel paginabezoeken geregistreerd als enkele events gepushed naar de datalaag (DataLayer, meer info onderaan in dit artikel).
Heel concreet worden voor de website-tracking deze 2 stukken code toegevoegd aan elke pagina:
// in de HEAD van de pagina:
<script>(function(w,d,s,l,i)<br/>new Date().getTime(),event);var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXXXXXX');</script>
// in de BODY van de pagina:
< noscript>< iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXXXXXX"
height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">< /iframe>< /noscript>
DataLayer
Deelnemers:
Op verschillende plaatsen in het boekingsproces van deelnemers doen we een push naar de DataLayer:
- select_participant
- select_options_coupons_friends_comment
- (Eventueel guest_list_block indien op de zwarte lijst)
- booking_overvieuw
- booking_confirmation (= inschrijving afgewerkt)
Met heel wat attributen van de huidige boeking:
name, code, start_date, end_date, period, price, category, sleepover, location, location_address, location_country, theme, organizer, event en booking_step
We voorzien ook een werking van deze push naar de DataLayer bij het gebruik van KampAdmin in de Iframe embed op je eigen website. Daarbij is het belangrijk dat je de dataLayer zelf wel al gedefinieerd hebt op je eigen website. Daarna pushen we vanop je eigen domein/website via de JS van KampAdmin die je hebt ingeladen.
Monitoren:
Ook in de monitoren-app doen we bij verschillende handelingen een push naar de DataLayer:
- leader_account_created
- updated_profile
- updated_personal_info
- candidated_job
- confirmed_job
- rejected_job
Met heel wat attributen van de huidige monitor (zonder persoonsgegevens bloot te stellen):
monitor-id, monitor-gemaakt-op, monitor-huidige-status, monitoren-voorkeuren-status, monitor-persoonsgegevens-status
Monitoren werken (op aanmelden/inloggen na) steeds op het domein booking.kampadmin.be (al dan niet vanuit een PWA) en niet embedded in je eigen website. Al deze events worden dus afgevuurd vanaf booking.kampadmin.be .