Print

Blog / Fotoalbum

In KampAdmin kan je ook een blog of fotoalbum maken voor een activiteit. Op deze manier kunnen ouders binnen de beveiligde omgeving van KampAdmin zien wat hun kinderen gedaan hebben op kamp of in de les door foto’s, filmpjes, liedjes, recepten, … Dit kan een goed alternatief bieden aan Facebook of andere platformen om foto’s te delen.

Monitoren

Blogs worden aangemaakt en beheerd door monitoren. Hiervoor moeten ze eerst toestemming hebben. Je kan een monitor-rol toestemming geven door het veld 'Kan een blog post toevoegen' op ja te zetten in de app 'Moni Rollen'.

Als deze optie op 'Ja' staat zal een monitor met de juiste rol de optie krijgen om de blog voor een activiteit te kunnen bewerken in de vorm van een 'BLOG-knop'

De blogpagina geeft een chronologisch overzicht van alle blogposts van de activiteit. Een monitor kan hier een post aan toevoegen met de knop 'Blog toevoegen'. Reeds gemaakte posts kunnen bewerkt en verwijderd worden op dit scherm.

Een nieuwe blogpost kan de volgende elementen bevatten:

  • Een titel
  • Een beschrijving 
  • Een datum (van de activiteit)
  • Foto's (max 100 per blogpost)
  • Andere bestanden (PDF, MP3, ...)
 
Zodra deze info is ingevuld en de monitor op 'Opslaan' klikt zal de post aan de blog toegevoegd worden en kunnen ouders dit ook zien. 
 
Later zal het ook mogelijk zijn om video's in de blog te zetten.

Ouders/Deelnemers

Ouders kunnen deze blogs bekijken via hun dashboard waar een knop 'BEKIJK BLOG' komt te staan.

Deze komt bij activiteiten die minstens 1 blogpost hebben. Of wanneer je in de instelling hiervoor aangeeft vanaf hoeveel dagen voor/na de startdatum deze knop steeds zichtbaar wordt: "participant_show_blog_days_before_start" .

Deze knop zal hun naar een gelijkaardig overzicht brengen van de blog als bij de monitoren. Hier kunnen zij echter alleen dingen bekijken en niets aanpassen.

Als ze op een foto klikken worden deze vergroot getoond, en bij mediabestanden worden deze dan geopend.

We werken in de komende weken deze weergave nog meer visueel uit. 

Sinds begin 2024 kunnen ouders en monitoren ook reageren op blogposts door te klikken op een van de 5 emoji's:  ❤️  👍  🎉  👏  😎

(deze emoji's werden samen gekozen op de KampAdmin conferentie)

Vanuit Podio bloggen

Je kan ook bloggen vanuit Podio zelf. Alle blogposts die gemaakt worden komen terecht in een nieuwe app ‘Blog‘ in de werkruimte ‘Communicatie‘. Hier kan je nieuwe items aan toevoegen met de knop ‘Blog toevoegen‘. Alle info van die je ook via het monitoren-dashboard aan een blogpost kan toevoegen kan je hier ook ingeven. Wel is het belangrijk om een activiteit te linken aan de blogpost (dit kunnen er ook meteen meerdere zijn). Je kan ook een blog toevoegen voor een overkoepelende activiteit, dan wordt deze getoond bij alle sub-activiteiten. 

Je kan ook bestanden toevoegen aan meerdere blogs tegelijkertijd door '(blog)' toe te voegen aan de naam van het bestand. Stel bijvoorbeeld dat er een kaart van de omgeving is voor een locatie, dan kan je deze als bestand toevoegen aan de locatie in Podio met als naam e.g. omgeving(blog).pdf. Er zal voor elke blog van een activiteit op deze locatie onderaan een blogpost verschijnen met deze bestanden genaamd 'Overige info'.

Deze overige info is pas te zien vanaf dat er een eerste blogpost aan een activiteit wordt toegevoegd. Dus ouders zullen pas de blog kunnen bekijken als er ook een blogpost is gemaakt voor de activiteit en niet als er alleen 'Overige info' is.

Bloggen voor organisatoren is iets dat in de toekomst ook nog toegevoegd zal worden, maar daar kunnen we nu nog geen datum op plakken.

Archiveren / de-publiceren

De blog wordt vanzelf verborgen na een tijdje op de dashboards van boekers en monitoren. Dit is langer bij boekers dan bij monitoren omdat het boekers kan aanzetten om opnieuw een inschrijving te plaatsen: 

  • Bij ouders/boekers: 9 maanden na afloop van de activiteit.
  • Bij monitoren: 1 maand na afloop van de activiteit.

In Podio blijft alles bestaan zolang je het nodig hebt. Een je blog-items verwijderd in Podio, worden ook de bijbehorende foto’s en video’s verwijderd in de KampAdmin systemen. Je kan ook een export aanvragen van alle beeldmateriaal via een supportticket bij KampAdmin. 

Tags:
In dit artikel: