Actuele status van KampAdmin
Subsystemen
Hieronder vind je links naar de statuspagina’s van KampAdmins belangrijkste subsystemen. Niet elke storing daar is een probleem voor KampAdmin. Over belangrijke storingen voor KampAdmin, word je op deze pagina geïnformeerd.
Podio
Podio’s status pagina.
Web om Podio te kunnen gebruiken.
API voor KampAdmin.
Online betalingen
Mollie’s status pagina.
Enkel Bancontact & API.
Automails
Postmark’s status pagina.
Enkel API voor automails.
Ook SMTP voor mailsjablonen.
Technisch
Webhosting bij Heroku & AWS.
Domeinen bij Cloudflare.
Cache & co bij Redis.
Geplande piekmomenten
Heb je zelf een moment met veel inschrijvingen?
Geef dat dan tijdig door aan KampAdmin.
Meer informatie over piekmodus, vind je op onze helpdesk.
Uptime
Op deze pagina kan je in grote lijnen zien hoe het staat/stond met onze systemen, gemonitord door een externe partij:
Eerdere ingrepen
Daardoor konden sommige pagina's traag of niet laden, bij het herladen was dit meestal opgelost.
We voorzagen extra servercapaciteit zodat KampAdmin zo vlot mogelijk kon blijven werken.
Tegen 22u leek alles weer normaal en stabiel, en rond 23u werd het incident ook afgesloten door Heroku zelf.
Meer technische detail kan je hier vinden: https://status.heroku.com/incidents/2672
Denk daarbij aan de velden met een ⚡ en de vermelding "(via...)" waaruit je meta-informatie kan halen.
Tegen de middag verliep alles weer normaal.
Vanaf 16u kon iedereen weer normaal werken.
Tegen de middag hadden we dit probleem kunnen identificeren en een oplossing voorzien. Het systeem kon zichzelf daarna herstellen, maar dit nam enige tijd in beslag om alles in de juiste volgorde af te handelen.
Intussen zijn alle wijzigingen uitgerold en is de vernieuwde module helemaal 'live'.
Meer info vind op in dit artikel: https://kampadmin.be/helpdesk/intro/aankondigingen/nieuwe-monitorenmodule/
Intussen is ook de volledige helpdesk aangepast.
Dit kwam door een probleem met onze hosting en is intussen opgelost.
Onze excuses alvast voor het ongemak, we evalueren sowieso ook intern hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden.
Meer informatie hierover kan je vinden in dit helpartikel van KampAdmin: https://kampadmin.be/helpdesk/intro/aankondigingen/aanpassing-prijsmodel-podio/
KampAdmin blijft in gesprek met Mollie om steeds de best mogelijke tarieven te onderhandelen voor alle KampAdmin gebruikers samen.
UPDATE: de prijzen voor KampAdmin-gebruikers blijven voorlopig ongewijzigd.
Lees meer over deze update in deze publieke aankondiging of concreter in dit helpartikel.
Lees meer over deze update in dit artikel: https://kampadmin.be/helpdesk/deelnemers/aanbod/nieuw-monitor-dashboard/
Lees meer over deze nieuwe versie in dit artikel: https://kampadmin.be/helpdesk/geen-categorie/nieuwe-organisatorenmodule/
In deze update zaten in de eerste weken nog enkele kinderziektes. Onze excuses daarvoor, in het bijzonder zo net voor de paasvakantie!
Stap per stap werden deze problemen verholpen en intussen is alles opgelost.
Dit probleem werd binnen het uur opgelost door het KampAdmin-team en er werden maatregelen genomen om de grondoorzaak te verhelpen.
Nogmaals onze excuses voor deze tijd offline!
Exports naar Excel starten daarbij vaak niet en ook Live Sync haperden.
Dit werd opgelost tegen de middag.
We hebben Mollie gecontacteerd hierover en zij lieten weten dat je momenteel niets moet doen in dat geval en ze later nog iets laten weten hierover aan alle KampAdmin-organisaties:
" [...] Wij hebben inderdaad een mail verzonden over de wijziging van de verlegging van de BTW zonder die eerst naar jullie te communiceren excuses hiervoor. Ik heb dit intern reeds aangekaart.Echter is er geen reden tot paniek.
VZW's vallen inderdaad niet onder het toepassingsgebied van de btw-wetgeving, maar zijn momenteel nog steeds onderworpen aan de verleggingsregeling als een vennootschap/bedrijf bij ons. De BTW-administratie heeft de fout gemaakt te veronderstellen dat alle onze klanten een bedrijf zijn dus dat deze btw regels van toepassing zijn op hun. Dit is in inderdaad in België niet altijd het geval voor een VZW.
Deze communicatie is verstuurd om te vragen of als dit het geval is, dit te melden, zodat wij hen in de toekomst correct kunnen factureren. [...]
De klant hoeft momenteel niets te doen, wij zullen dit zelf rechttrekken voor hun. "
Mollie heeft intussen laten weten een nieuwe communicatie te gaan versturen met meer aandacht voor niet-btw-plichtige organisaties en daarin aan te bieden om géén btw-nummer te moeten opgeven.
Belangrijk: ouders, monitoren en organisatoren konden blijven boeken, op hun dashboard werken en bleven mails ontvangen!
Enkel bepaalde (Momentum) formulieren waren niet beschikbaar, dat werd aan de mensen gemeld.
UPDATE 13u30: Podio is weer online, en loopt nu heel wat taken in van de afgelopen uren.
Ook de synchronisatie met KampAdmin wordt nu afgehandeld voor de afgelopen uren.
Wij zijn in contact met onze contactpersonen bij Podio en volgen dit nog verder op de komende uren en dagen.
Deze avond doen we ook een pro-actieve check of alles binnen KampAdmin mooi is bijgebeend.
Update 5/12: nieuwe bestanden worden sinds vandaag weer probleemloos geregistreerd. In de komende uren zullen we de bestanden die in de tussentijd werden toegevoegd ook correct te registreren.
Update 6/12: intussen zijn ook bestanden van tijdens de probleem-periode correct geregistreerd doorheen het KampAdmin-systeem.
Inschrijven via de website bleef mogelijk voor boekers en monitoren.
Postmortem: Podio heeft intussen een transparant Postmortem bericht geplaatst op hun statuspagina (link) en ook een mail gestuurd naar alle accountbeheerders om zich te excuseren en context te geven. Intussen is Podio ook reeds meer dan 10 dagen ononderbroken beschikbaar.
Werken als admin in KampAdmin is helaas onmogelijk wanneer Podio beschikbaar is. We nemen incidenten als deze dan ook zeer ernstig bij KampAdmin. Gelukkig zijn deze momenten over het algemeen ook wel zeldzaam bij Podio. Echt onbeschikbaar is het systeem eigenlijk zelden en dat is niet evident voor een systeem zoals dat van hen.
Na het bestuderen van Podio's verklaring en gesprekken met andere Podio-partners hebben we er vertrouwen in dat dit een zeer zeldzaam voorval blijft.
Er verschijnt een melding "Gelieve een geldig telefoonnummer in te voeren". De inschrijving zelf zal op "in aanmaak" in Podio verschijnen.
Dit probleem stelt zich enkel bij volwassen deelnemers, die al gekend zijn in het systeem. Het inschrijven van kinderen of nieuwe deelnemers gaat probleemloos.
We werken aan een oplossing.Ondertussen kan je dit probleem omzeilen door de persoon in kwestie eerst te laten inloggen via de autologinlink en dan in te schrijven.
Update: dit probleem is ondertussen verholpen.
Je websitebouwer spreekt mogelijks van deze error:
{"items":null,"linked_items":null,"error":"pq: operator does not exist: bigint[] \u0026\u0026 integer[]"}
We werken aan een oplossing. Die ligt volledig bij KampAdmin, je websitebouwer hoeft geen actie te ondernemen.
Update: Alles zou intussen weer probleemloos moeten werken.
We hebben het probleem geïdentificeerd en werken aan een oplossing. Onze excuses hiervoor!
UPDATE: exports zouden weer vlot moeten verlopen.
We hebben het probleem geïdentificeerd en werken aan een oplossing.
Onze excuses hiervoor, extra door de timing net voor de zomer!
UPDATE: intussen is het probleem verholpen en kan je zonder problemen terug exports maken.
Rond de middag, vanaf 12u, begonnen enkele acties te haperen, onder andere annuleren lukte daarom soms niet.
Sinds 15u30 zijn dashboards tijdelijk onbereikbaar.
Onze excuses voor dit ongemak, we werken aan een oplossing.
UPDATE 16u30: we hebben het probleem geïdentificeerd en een oplossing is onderweg.
De tool zal deel-per-deel terug herstarten, maar best wacht je nog even om verder te werken in Podio.
In de tussentijd krijgen mensen een visueel scherm te zien i.p.v. een error-melding.
UPDATE 17u20: inschrijven is intussen weer mogelijk, we werken de laatste problemen momenteel weg om terug volledig operationeel te zijn.
UPDATE 18u30: intussen zou alles weer normaal moeten verlopen. Wij doen deze avond en morgen nog enkele integriteit-checks op inschrijvingen die vandaag gemaakt of aangepast werden. (intussen afgerond)
Update: het onderhoud is goed verlopen en werd afgerond tegen 20u40
Update: het probleem werd geïdentificeerd en een oplossing is onderweg. Tegen 17u zouden de meeste bestanden weer zichtbaar moeten zijn. Het is daarbij mogelijk dat er daarbij tijdelijk een (oud) bestand teveel wordt getoond.
Update: in de nacht van 3 op 4 mei zullen we een integriteits-check doen om alle bestanden correct wel of niet te tonen.
✅ Snellere synchronisatie met Podio
✅ Het resultaat van acties komt vlugger
✅ Afbeeldingen worden beter bijgeknipt
✅ Bestanden synchroniseren beter
✅ Minder onterechte sync-errors
✅ Betere & Nederlandstalige meldingen
✅ Moderne technologieën
Na een uitgebreide testperiode door ons team, zullen we deze update uitrollen op zaterdag 30 april. We kiezen bewust voor een rustige weekenddag aangezien deze update moet gebeuren in onderhoudsmodus van het systeem.
⚠️️ Het hele KampAdmin-systeem zal onbeschikbaar zijn op zaterdag 30 april in de voormiddag.
Mensen die hun dashboard bezoeken tijdens het onderhoud, zullen een melding krijgen dat er een gepland onderhoud plaatsvindt.
⚠️️ Aan jullie als admins willen we vragen op dat moment niet te werken in Podio.
Om maandag 2 mei niet meteen een vuurdoop te hebben met veel mensen die hun dashboards bezoeken, stellen we de jaarlijkse herinneringsmail rond fiscale attesten ook een weekje uit.
⚠️️ De herinneringsmail rond fiscale attesten van 2 mei, wordt uitgesteld naar maandag 9 mei.
--------------------------------------------------------
Hieronder proberen we nog wat meer context te geven indien je met vragen zou zitten:
Moet je iets aanpassen?
Neen, je kan gewoon genieten van je weekend en vanaf maandag smullen van een vlottere KampAdmin-werking in Podio. 🙂
Kan je ergens volgen hoe de update verloopt?
We houden je in grote lijnen op de hoogte op deze pagina. Zaterdag starten we vroeg met de update en we proberen de tijd in onderhoudsmodus te beperken, maar een exact einduur kunnen we daar niet op plakken.
Wat met de dagen voor en na zaterdag 30 april?
Achter de schermen zetten we donderdag en vrijdag al heel wat processen in gang om zaterdag alles vlot te doen verlopen. Idealiter doe je die dagen dus geen zotte bulk-acties, dat zou ons erg helpen! Na zaterdag volgt het KampAdmin-team proactief op of alles loopt zoals het zou moeten. Indien je de dagen nadien rariteiten opmerkt, dan horen we het uiteraard graag.
Is de mobiele applicatie bruikbaar op zaterdag 30 april?
Ja, de mobiele app is maar heel even onbruikbaar, vroeg in de ochtend. Het kan wel wat langer duren eer de informatie uit de app doorkomt in Podio, mogelijks tot nadat de update voltooid is.
Is het aanbod nog zichtbaar op de website?
Indien je het aanbod toont via de standaard KampAdmin-embeds, dan is het aanbod ook even niet zichtbaar op je website. Eens de update afgerond is, wordt dit vanzelf terug beschikbaar.
Indien je de API van KampAdmin gebruikt om je aanbod te tonen, blijft het aanbod beschikbaar. De API zelf blijft continu raadpleegbaar. Bij het boeken van een inschrijving zal dan vervolgens de melding komen dat het systeem in onderhoudsmodus is.
Vanaf wanneer kan je terug werken in Podio?
Eens je ziet dat de dashboards weer beschikbaar worden, kan je ook opnieuw werken in Podio.
Gaat KampAdmin vaak in onderhoudsmodus?
Neen, de meeste meeste updates die we doen, kunnen we uitrollen zonder dat je daar iets van merkt. Het is zeer uitzonderlijk dat KampAdmin in onderhoudsmodus gaat.